Katka Nová


V tipech na rozhovory přibylo hodně hlasů na někoho úspěšného s implantátem. Na otázky odpovídá implantovaná studentka dvou vysokých škol (žurnalistiky na FSV UK a práv na PF UK). Kochleární implantát má od roku 1999.

V otázkách jí můžete tykat, nemá ráda vykání. Rozhovor zatím nemá určený konečný termín kladení otázek.

 

přidat otázku           hlavní strana rozhovorů

 

poslední odpověď: 2008-06-02 21:01:02

autor      Kráťa
otázka

S kochleárním implantátem jsi vystudovala normální gymnasium a teď ještě studuješ dvě vysoké školy. Vůbec si neumím představit, co to obnáší.
Jak dobře rozumíš tomu, co učitel/ka říká? Nebo vše spočívá převážně v domácí "písemné" přípravě?
odpověď

Pro mě studium představuje prakticky totéž co pro slyšící studenty, prostě chodím do školy na přednášky (pokud pro mě mají nějakou hodnotu a neusínám na nich) a na semináře.
Zpravidla se uvelebím někde vepředu, abych dobře viděla a slyšela a pak tu hodinu a půl dávám pozor. Většinou s rozuměním problém nemám, spíš je to občas dost únavné. Hlavně když je přednáška nudná, tak je docela obtížné se soustředit.
Poznámky si psát nestíhám, ale zaprvé není problém je sehnat od spolužáků a zadruhé na vysoké škole se na zkoušky většinou učí z povinné a doporučené literatury, přednášky jsou jen takové shrnutí, popř. nadstavba.
autor      Kráťa
otázka

Jak dobře rozumíš při běžné komunikaci?
Poznáš i co kdo říká, když ti mluví za zády?
odpověď

Záleží na podmínkách...
Když je klid, mluvím s někým, koho znám, tak rozumím i bez odezírání, i když jsem na odezírání natolik zvyklá, že na toho dotyčného stejně koukám. Hlavně je to jistější.
V hlučnějším prostředí spíš zachytím slova nebo několik slov za sebou, ale celkově to smysl nedává, tam se bez odezírání neobejdu vůbec.
Já jsem na tom tak, že samotné poslouchání mi nestačí a samotné odezírání taky ne. Potřebuju kombinaci obojího a pravděpodobně už navždy potřebovat budu. :-)
autor      Kráťa
otázka

Jaký má podle tebe KI přínos pro implantované v předškolním (či školním) věku?
odpověď

K tomuhle můžu asi říct jen obecně známou pravdu - čím dřív, tím líp. Mozek se utváří během prvních několika let života a tehdy toho KI udělá nejvíc, aspoň já si to myslím. Ale samozřejmě i později může pomoct - všechno je to individuální.
autor      Dusan
otázka

Pouzivas na komunikaciu s ludmi CHAT? Alebo inak, zoznamujes sa s novymi kamaratmi pomocou Internetu ako ostatny mladi ludia v sucasnosti?
odpověď

Jasně :) Internet je na komunikaci bezvadný, i proto, že se nemusím bát, co mi kde uteklo nebo co jsem nerozuměla/rozuměla špatně. Je to pohodlné, stačí jen číst :)) Ono se to možná nezdá, ale když se člověk musí plně soustředit na poslouchání a odezírání, dá to taky dost práce.
Nejlepší jsou samozřejmě reální kamarádi, které znám dlouho, vídám se s nimi... Ale i na internetu se dají najít fajn lidi...a to z celého světa.
autor      H.Sailerová
otázka

U implantované bych předpokládala studium nějaké školy pro neslyšící.
Proč nestuduješ něco takového a kolik těch škol - a jakých je?
odpověď

Já mám se školou pro sluchově postižené jen jednu zkušenost - od pěti let jsem chodila rok do přípravného ročníku v Ječné, ale předtím do školky i potom do školy jsem chodila se slyšícími dětmi.
Upřímně řečeno si myslím, že běžné školy mi daly a dávají mnohem více než školy pro sluchově postižené.
A co se týče vysokých škol, u nás není žádná, která by byla přímo pro sluchově postižené - jen na Filozofické fakultě UK je obor Čeština v komunikaci neslyšících, který je pro sluchově postižené uzpůsoben - ale ten obor mě ničím nezaujal.
autor      Sissy
otázka

Zajímalo by mne, zda jsi také před přihláškou (přihláškami) na školu (školy) musela absolvovat ten potupný akt před posudkovou komisí, která se pak ráčila usnést, že ti to studium doporučuje?
Já doufám, že už to takto nefunguje.
Přece i ten sluchově postižený člověk má soudnost, aby věděl, co sám může a pochopitelně také absolvuje přijímací zkoušky jako kdokoliv jiný.
odpověď

Takhle už to dnes opravdu nechodí. Každý si může vybrat, kam se přihlásí, pak pokud potřebuje, může si požádat o nějaké úpravy přijímaček nebo něco takového a pak už záleží jen na něm, jestli přijímačky udělá/neudělá.
autor      atig
otázka

Co si myslíš o tom, k čemu by byl neslyšícímu KI, když by (jak je uvedeno výše v příspěvku,že by implantovaní měli chodit do školy pro neslyšící)chodili do školy pro neslyšící? Myslíš si, že by bylo lepší pro implantované děti chodit do normální školy pro slyšící, že tam by získaly mnohem více znalostí a komunikace?
odpověď

Ono to všechno záleží na tom dítěti. KI není automatická vstupenka mezi slyšící, ne každé dítě s KI je schopné chodit do běžné školy. Ale myslím si, že pokud na to dítě aspoň trochu má, tak běžná škola mu dá mnohem víc než speciální...
autor      Ellis
otázka

Čau, zajímalo by mne, zdali jsi poznala při svých studiích hodně nedoslýchavých mladých lidí? Jak je asi SP v lehčím stadiu rozšířeno mezi mladou generací?
odpověď

Kdepak, ničeho takového jsem si nevšimla...na všech školách, kam jsem chodila/chodím, jsem se s jiným sluchově postiženým nesetkala - vím jen o "následovnících" :-) Na ZŠ i na gymnáziu následující rok po mém odchodu nastoupilo jiné sluchově postižené dítě :)
autor      Lill
otázka

Zajímá mě, zda na VŠ jsou i jiní sluchově postižení a jestli se občas dáváte spolu do hovoru a vyměňujete si zkušenosti z vlastních studií ? A také, jestli jsou někteří profesoři snaživí, aby usnadnili sluchově postiženému dorozumění při zkouškách, anebo naopak, zda umí dotyčného potrápit když nerozumí položené otázce pro nesrozumitelnost řeči?
odpověď

Já jsem na školách, kde se sluchově postižení asi vůbec nevyskytují...nikoho takového tam neznám.
A co se týče profesorů, já jsem se zatím s žádným problémem nesetkala. Vždy jsme se nějak domluvili, občas (spíš výjimečně) mi museli něco zopakovat. S neochotou respektovat moje komunikační požadavky jsem se ještě nesetkala.
autor      Eva K
otázka

Ahoj Katko,
píšeš, že když mluvíš s lidmi, které znáš, rozumíš bez odezírání. Mám 5 letou dceru, která má 2 roky implantát a pozoruji u ní totéž. Dá se říci, čím to je? Ti lidé se víc snaží, nebo je to tím, že jsi zvyklá na intonaci jejich hlasu? Pro naši dceru i pro nás :-)) je implantát jednoznačně přínosem, ale někdy nám trvá déle, než pochopíme, jak vlastně určité věci vnímá. A něco možná nepochopíme nikdy. :-)) Díky za odpověď.
odpověď

Já si myslím, že je to o zvyku. Prostě je znám, vím, jak mluví, tak nemám sebemenší problém jim rozumět. U cizích lidí už je to jak kdy - někteří mluví bezvadně a hned jim rozumím, na jiné si zase třeba musím zvyknout a u jiných mám zase problém s rozuměním skoro vždycky :)
Záleží to na spoustě věcech...a někdy ani já nechápu, proč něco vnímám zrovna takhle a ne jinak :)
autor      Kráťa
otázka

Ty zkoušky a tak jsou na vysokých. Ale neumím si představit učení se na gymnasiu, nebo na základní škole - psaní diktátu, když potřebuješ i odezírat. Nebo jsi byla například těch diktátů zproštěna? Jak probíhá výuka na základní a střední škole, když člověk špatně slyší?
odpověď

Hm...na základní a střední škole to nebylo zas tak rozdílné. Ze základky už si toho moc nepamatuju, strávila jsem na ní jen pět let :) Ale na gymplu to bylo nějak tak, že o hodinách jsem prostě dávala pozor, případně psala poznámky (opisovala od vedle sedící spolužačky), psala jsem písemky,... Prostě nic nenormálního.
A u těch diktátů, ty jsem na gymplu měla formou doplňovacího cvičení - prostě jsem dostala papír s textem, kde byly vynechané i/y, s/z, mě/mně, velká/malá písmena atd. a přepisovala jsem to tak, jak to mělo být. Spolužáci mi občas říkali, že to mám jednoduchý, ale já si to nemyslela - občas mi dalo docela dost práce vyluštit, co je to vlastně za slovo, když tam půlka písmenek byla vynechaná :)
Zajímavé je i to, že vždycky při psaní diktátu jsem si prostě musela vypnout procesor, protože mi strašně vadilo, když jsem slyšela něco, co jsem třeba napsala už před minutou a rozptylovalo mě to od psaní další věty :)
autor      ave
otázka

myslíš si, že kdybys neměla KI, že bys také šla studovat VŠ?
odpověď

Nevím. Na tohle je těžké odpovědět.. Na osmileté gymnázium jsem se dostala i bez KI, první rok jsem taky zvládla bez KI, myslím, že bych pravděpodobně bez KI zvládla i celé studium, ale měla bych to o hodně těžší. To samé s VŠ. Asi bych se na ni dostala, asi bych ji nějak s většími či menšími obtížemi zvládala... ale to jsou všechno spíš jen spekulace. Ale jedno vím jistě...KI mi toho spoustu usnadnil.
autor      anonym
otázka

Nechci te dotknout, teda muzu te tykat. Neber prosim vazne, reknu jenom svuj nazor. Ja nosim jenom obycejnej sluchadlo se znackou widex, jsem sice uplne neslysici. S normalnima lidma komunikuji bez potize, i kdyz jsem nekde v hlucnejšim prostredi. Takze me to udivuje, že procpak nosit implantat? Nezlepsuje to, jenom proudi do minimikrofonu a pak do bubenicku. Ale implantat do mozku je to docela skoro nezdrave a nevydrzi to, kvuli tomu aby sis mohla otacet sem a tam a ne poslouchat. Odkud jsem se naucil(a) komunikovat s normalnima? Uprimne receno na zacatku nebylo to pro me lehke. Zacal(a) jsem chodit mezi slysicima. Cely rok a pul bylo to opravdu narocne. To je jasne ze musim nosit sluchadlo. Takze implantat a ani sluchadlo nikomu nepomuze, nezlepsuje i nenauci poslouchat co je to za slovo ci za zvuky. Jenom naucit vnímat, uznavam ze je to docela unavnná situace, ale pritom jsem se opravdu rychle zvykl(a) a mam pocit ze jsem skoro slysici ani nevim proc :-) Jsem na sebe opravdu hrd(a/y) i kdyz uz vsemu rozumim i ve společnosti a navic trvalo mi to jenom rok. Sbírala(a) jsem slovní zasoby, s gramatikou jsem se naucil, zajimava informace, chovaní k slysicimu, jaky maji nazor... to je fakt skoda ze deaf nechteji pripojit a slysici nechteji pripojit s deaf. protoze kdyz reknou dve slova "neslysici clovek", tak automaticky si myslejí ze je "hluchy a nemluví". Hodně veci me ptaji co jsou zac vubec, rozdala jsem informaci proc jsem jen mezi slysicima. Lidi ke mne chovaji uplne normalne, chodi za mnou naucit znakovku a povidat si. Mam od okoli veliky respekt. Vetsinou neslysici lidi si mysli ze nedokazou komunikovat, pravda je ze si mysli ze neexistuje ci to nepujde, zadna moznost, malokdo to vedi ze muzou dokazat. Ale dokazal(a) jsem to!!!! Proste zkusil(a) jsem si to. Opravdu nesnasim, kdyz nejaky normalni clovek zepta neslysisimu na nejakou ulici a zepta se kde je. A Deaf ztuhne a ukaze rukou k usim "neslysim" a odejde. Rekl(a) bych ze deaf je fakt SRAB! Ja vím že za to nemuzou, ale to jasne ze je v poradku, nejsou hloupi, proste neumeji o tom premyslet co se svetem jak maji žít, nemají logiku, nerikam vsem ale nekterym!!! Hlavne vubec si nezkouseji jak to vypada, jak s lidma atd.... Katko omlouvam za dlouhy text, rekl(a) jsem jen svuj nazor. Takze mam dotaz jak vnimas okoli treba ve spolecnosti, nechci odpoved jak umis sledovat na pusu kdyz nekdo na tebe mluvi nebo ve skole pri vyucovani. Ne ale sama sebe jestli vnimas okolí? S ucenim zvladas, protoze je tam tlumocnici, nebo ne? i muzes pujcovat od spoluzakum nejake sesity ci specialni materialy, ale nenaucis poslouchat pri vyucovani, protoze nemuzes porad sledovat treba 2 hodiny a tvuj mozek prestane pracovat a uz nebudes vedet co opravdu chces a tezko se ti soustreduje. Katko drzim ti 4 palecky se skolou.
odpověď

Proč implantát? Protože mi pomáhá více než sluchadlo. Implantát pracuje na úplně jiném principu než sluchadla a pomáhá hlavně lidem, kteří mají ze sluchadel jen malý nebo žádný užitek. A hlavně se KI nedává do mozku.
A můžu ti říct, že mně KI pomáhá dost. Kombinování poslouchání a odezírání je mnohem méně únavné než samotné odezírání (s pár nicneříkajícími zvuky ze sluchadel).
Nesouhlasím s tebou v tom, že KI ani sluchadlo nikomu nepomůže a nenaučí poslouchat. KI i sluchadla většině lidí pomáhají a poslouchání se naučit dá. Když má někdo kvalitní sluchadlo nebo KI, a dokáže ho plně využít, tak se poslouchat naučí.
Ve škole tlumočníka nemám, nepotřebuju ho - znakový jazyk beztak neumím. Od spolužáků získávám zápisky z hodin, víc nepotřebuju. Na hodinách poslouchám, co vyučující říká, a soustředění nezávisí na tom, jak dlouho už poslouchám, ale na tom, jak moc zajímavý ten výklad je. Když mě něco nebaví, tak mi mozek opravdu nepracuje a já spíš jen koukám do blba :)) Ale když mě to baví, tak opravdu není problém udržet pozornost.
Dík za držení palců a tobě je držím taky, ať se ti daří. Chuť a zájem komunikovat se slyšící většinou je fajn ;)
autor      Anica
otázka

Jaké myslíš, že máš po dostudování perpektivy, resp. uplatnění ? Co bys Ty sama chtěla dělat ?
odpověď

Já zatím vůbec nemám představu. Obě školy, které studuju, mi poskytnou slušné všeobecné i odbornější humanitní vzdělání a pokud dostuduju, tak myslím, že budu mít docela široké možnosti uplatnění. Pak už to bude jen o přesvědčování zaměstnavatelů, že se mě nemusí bát :)
A co bych já sama chtěla dělat, to ještě nevím vůbec...
autor      Ellis
otázka

Jak hodnotíš přínos KI - zvýšení komunikační schopnosti u různých věkových kategorií? Můj subjektivní dojem: nejpřínosnější je KI v raném věku; získání KI u seniorů jim rozhodně nepřinese tak výrazný efekt v komunikaci.
odpověď

Já si taky myslím, že v raném věku má největší přínos. Ale i v pozdějším věku může výrazně pomoct a ulehčit komunikaci. Já dostala KI ve 12 letech, 10 let po ztrátě sluchu, což taky není zrovna ideální doba - a pomáhá mi.
Osobně jsem toho názoru, že KI může pomoct každému - jen každému pomůže jinak. Někomu méně, někomu více..ale všem aspoň trochu.
autor      Eses
otázka

Jsem neslyšící a zatím nemám uvažovat KI. Prosím mi napiš co nevýhodně(negativní)KI? Alespoň minim.deset, předem díky.
odpověď

Po mně nemůžeš chtít, abych napsala 10 negativ KI. Mně KI přináší samá pozitiva, která naprosto přebijou drobná a nevýznamná negativa.
Jediné, co mě napadá, jsou drahé náhradní díly. Víc toho fakt nevymyslím. Já na KI nic negativního prostě nevidím.
autor      Ellis
otázka

Z Tvých odpovědí je zřejmé, že maximálně využíváš možností KI. Dokážeš sledovat při minimální hlukové hladině okolí české pořady TV a rozumět(vypnuté ST!)? O této možnosti uživatele bylo již na kochleáru psáno.
odpověď

Já se na televizi koukám i nadále se ST. Kdybych neměla ST, rozuměla bych možná tak polovině. Zase tak dobře neslyším, abych rozuměla všemu, co kde kdo říká. A v televizi se docela špatně odezírá :) Navíc i ve filmech, seriálech atd. bývá nějaký hluk, zvuky okolí, hudba, což také dost ztěžuje porozumění.
Bez titulků koukám jen na sportovní přenosy - a tam komentátorům rozumím zpravidla tak 50-75% toho, co říkají. A to sport zpravidla sleduju s kablíkem propojujícím televizi a procesor - bez kablíku bych rozuměla ještě o něco méně. Takže myslím, že bez ST se opravdu neobejdu.
Když si přečtu titulek, tak pak rozumím i tomu, co řeknou - a občas se pak rozčiluju, že říkají něco úplně jiného než bylo psáno v titulku.
autor      KILL
otázka

Ahoj Káťo. Zdravím Tě. Jak řešíš studium práv i co se týče odezírání právnické terminologie? Jinak Ti držím palce...
odpověď

Po třech týdnech na právech toho ještě moc hodnotit nemůžu. Navíc některé přednášky taky vynechávám kvůli kolizi s žurnalistikou. Říct můžu jedno - pokud jsou ty termíny latinské, tak jim opravdu nerozumím.
autor      Jana Jašová
otázka

Ahoj Katko! Po přečtení těchto zde výše uvedených příspěvků se ptám: Jaký název a typ kochleárního implantátu máš? Rozumíš zpěvu, hudbě, telefonování, cizím jazykům atd.? Sleduješ a také už rozumíš v TV všem pořadům, i bez skrytých titulků?

Dále v reakci na příspěvek od anonyma (cituji úryvek: "Ale implantat do mozku je to docela skoro nezdrave a nevydrzi to..." píšeš, že - opět cituji: "A hlavně se KI nedává do mozku." Asi jsi mu špatně rozuměla a odpověděla jsi záporně. Domnívám se, že anonym ve svém příspěvku měl na mysli tzv. kmenový implantát neboli odborně - sluchová kmenová neuroprotéza (auditory brainstem implant, ABI).


Pro veřejnost, kteří zde čtou rozhovor a chtějí vědět více, uvádím mimořádně zde bližší info na těchto lincích:

Popis, co to je ABI?
http://www.circ.cz/rdes/projekt/?id=232
http://www.kochlear.cz/abi-kochlearni.php

Ukázka obrázku ABI, jak vypadá, je na linku:
http://www.medel.com/ENG/INT/20_Products/60_SONATA/999_advanced.asp

Vysvětlení pojmů implantátů jsou i v této diplomové práci:
- v HTML prohlížení:

http://64.233.183.104/...

- ke stažení a k přečtení ve Wordu:
http://is.muni.cz/th/79581/pedf_m/diplomova_prace.doc

fórum / Implantát / Poslech s implantátem:
http://www.kochlear.cz/forum//index.php?action=vthread&forum=4&topic=117

O typu Nucleus 24 je povídání i na těchto lincích s obrázky:
http://www.sweb.cz/-postizeni/technik.html
http://www.sweb.cz/-postizeni/interview.html
odpověď

Já mám Nucleus 24 od Cochlearu. Nevím, co si mám představit pod pojmem rozumění zpěvu a hudbě. O hudbu žádný velký zájem nemám, občas si něco pustím, ale to je tak všechno. Zpěvu rozumím jen když znám text a hudbě rozumím natolik, že rozlišuju, co se mi líbí a co se mi nelíbí.

S telefonem zkušenosti nemám - ještě jsem netelefonovala. Zatím se mi nechtělo, bohatě si vystačím se SMS zprávama a necítím žádnou potřebu zkoušet telefonovat.

Co se cizích jazyků týče, je to těžké. Ze dvou cizích jazyků (angličtina a němčina) jsem maturovala, vcelku bez problému, ale to bylo i tím, že jsem na své vyučující byla zvyklá. Rodilému mluvčímu bych asi rozuměla docela těžko, možná sem tam nějaké to slovo či větu. Ale nemůžu mluvit o něčem, co jsem ještě nezažila. Třeba bych rozuměla... Když se třeba koukám na nějaký film na DVD v originálním (anglickém) znění s českými titulky, tak občas té angličtině rozumím, protože z českých titulků si odvodím, jak to asi můžou říkat anglicky. Prostě když vím, co se říká, tak rozumím. Když nevím, co se říká, je to horší.

Na otázku ohledně rozumění televizním pořadům bez ST už jsem odpovídala Ellis.

K tomu anonymovi - nemyslím si, že bych špatně rozuměla. Většina lidí ani neví, že nějaký ABI existuje, neví, jaký je rozdíl mezi KI a ABI a neslyšící jsou naprosto běžně přesvědčeni, že KI je v mozku - viz mýty: http://www.kochlear.cz/myty/index.php
autor      Sissy
otázka

Zmiňovala jsi se, žes ztratila sluch ve svých dvou letech. Je úžasné, že sis udržela ty začátky řeči a pokračovala v jejich rozvíjení nadále. Je zřejmé, že jsi k tomu měla mimořádné nadání. Ale určitě obrovský podíl na tomto úspěchu mají tví rodiče.
Protože jsi někde uvedla, že je tvoje maminka učitelka, zajímalo by mne, zda se jí při návštěvách na foniatriích, logopediích či v té předškolní přípravce nedostávalo návrhů, že by své zkušenosti mohla uplatnit v nějaké škole pro sluchově postižené.
odpověď

Jo, přesně tak, největší podíl má máma. Ve spolupráci s logopedkama toho pro mě udělala fakt hodně. V době, kdy jsem se já narodila, studovala speciální pedagogiku - původně se zaměřením na zrakově postižené, ale protože s dítětem se špatně studuje, tak studium na chvíli přerušila a pak si ho rozložila na delší dobu. To vedlo k tomu, že v době mé ztráty sluchu ještě stále studovala, takže si zaměření změnila na sluchově postižené. Po dostudování se v nějaké škole pro sluchově postižené (myslím, že v Ječné) ptala, jestli nemají místo, ale neměli, takže nakonec šla pracovat do zvláštní školy.
Ale dnes říká, že na péči o mě její studium vliv nemělo, že se řídila mateřským instinktem, že se prostě snažila dělat to nejlepší, co mohla. Myslím, že jí můžu být vděčná za to, že mě takhle vypiplala :)
autor      Eva K
otázka

Ahoj, Katko!
Měla bych ještě jeden čistě praktický dotaz.
Jak je to se zpíváním? Zpíváš? Jaké to je naučit se nějakou píseň a pak ji třeba interpretovat?
Právě se totiž aktuálně pokoušíme nacvičit "Štědrý večer nastal" na vánoční besídku. A je to boj.:-)) Zvlášť proto, že já sama nemám hudební sluch, ani hlas. Že by byl ten problém ve mě? :-))
Mimochodem: Hezký, klidný, a pohodový čas vánoční přeji.
odpověď

:))
Nezpívám :) Zpívání mě nikdy nezajímalo, nelákalo, nic takového, takže tímhle neposloužím.
Poslouchat hudbu.. to klidně, ale sama se snažit o vyluzování jakýchkoli hudebních zvuků.. to nikdy :)
Každopádně vám přeju hodně úspěchů při nacvičování, kdyžtak můžete potom poslat nahrávku :))
autor      Sissy
otázka

Už máš implantát poměrně dlouho. Prozradila bys nám, co na těch vnějších částech máš nejvíc opravovaného či vyměněného?
odpověď

Nejčastěji měním kablíky (mikrofon-procesor), jeden mi vydrží obvykle kolem roku. Měnila jsem i cívku, když asi po 5 letech zničehonic odešla. Jednou se mi taky smazal jeden ze 4 programů v procesoru.
Jinak žádné technické problémy naštěstí nemám :)
autor      Jarka
otázka

Ahoj,na tom diktafonu,jak se ti převádí mluvený výklad na dislej.Je potom možné uložit si text do počítače?
odpověď

takovou věc nemám a ani nevím o tom, že by něco takového existovalo..
autor      Jaroslava Struhařová
otázka

Ahoj Katko,
mám prosbu.Chtěla bych s tebou probrat pár otázek.Prosím,dáš mě číslo na icq nebo email??Moc děkuji.Prosím....

Díky, Jaruška
odpověď

odpovídá admin:
Ahoj Jaruško, Katka v sobotu odletěla na druhý konec planety a bude tam snad týden, či dva. Na věci se vyptávej tady, jistě to zajímá i druhé (pokud to není něco osobního/soukromého). Když mi napíšeš soukromou zprávu (menu vlevo) s kontaktem na sebe, Katce to po jejím návratu předám. Není moc rozumné, aby to Katka psala snad tady, jelikož by si to našli spamovací roboti. Kráťa
autor      ala
otázka

ahoj káto chci se zeptat do jaké jsi chodila školky jestli speciální?když jsi pak naštěvovala běžnou základní školu měla jsi asistentku nebo jsi to vše zvládala sama a jak se k tobě spolužáci chovali děkuji
odpověď

Chodila jsem do běžné školky, do speciální logopedické třídy.
Od 5 let jsem chodila rok do přípravného ročníku ve škole pro SP v Ječné a od 6 let jsem nastoupila do běžné základní školy. V té době (rok 93/94) se něco jako asistenti moc nevyskytovalo, takže asistenta jsem neměla, zvládala jsem všechno sama. Na problémy se spolužáky si nevzpomínám, všechno bylo v pohodě..
autor      ala
otázka

ahoj kato četla jsem v otázkách že při sledování televize používáš ST co to vlastně znamená děkuji
odpověď

ST je zkratka pro skryte titulky. U poradu, ktere televize titulkuje, se daji zapnout na teletextu, strana 888.
autor      Eva
otázka

ahoj káto máš trochu přehled kolik stojí náhradní díly na kochl. implantát a na vysoušecí tablety a cihličky nebo nevíš kde tento ceník je k nahlédnutí děkuji a měj se fain
odpověď

Ceny nahradnich dilu vam nejlepe sdeli inzenyri z LESN, ja nemam prehled, jednou za cas si koupim novy kablik (cca 500) a jednou za delsi cas se poroucha neco vetsiho, kde je ta oprava/novy dil drazsi.
autor      ane
otázka

ahoj chci se zeptat učím se s dcerou která je po ki navodit hlásku T ale nejde nám to můžeš mi prosím napsat jak jsi se ji učila jaká je na to metoda moc děkuji
odpověď

Tohle zkuste poresit s vasi logopedkou, ja opravdu nevim, jak jsem se T naucila :)


Nahoru