webík s vypnutým zvukem

Tyto stránky byly vybrány Národní knihovnou ČR jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví. Stránky jsou archivovány několikrát ročně a jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.

 

Nové komentáře

 

Zpětné odkazy

 

Cíl průzkumu kochleárního implantátu

V praktické části mé bakalářské práce se zabývám otázkou využití kochleárního implantátu v běžném životě. S touto otázkou souvisí také problematika předností a omezení, které uživatelé pociťují každý den v mezilidské komunikaci, v aktivitách ve volném čase a v práci, ale také v samotném přístroji a jeho údržbě. Chtěla bych se po nastudování problematiky z odborné literatury a vlastním průzkumem, který bude proveden formou dotazníku, přiblížit poznání, jaký význam má kochleární implantát pro implantované osoby se sluchovým postižením. Domnívám se, že kladné stránky využití kochleárního implantátu budou převyšovat ve svém významu ty záporné.

Použité metody, techniky a postupy

Dotazník

Zvolila jsem dotazník jako metodický nástroj průzkumu z důvodu možnosti hromadného a poměrně rychlého zjišťování informací o názorech a osobních postojích k dané otázce písemnou formou.

Dotazník je způsob písemného kladení otázek a získávání písemných odpovědí. Skládá se ze struktury položek s tázací a odpovědní částí. Ve vstupní části jsou uvedeny cíle dotazníku, vysvětlení, k čemu budou odpovědi použity a pokyny k vyplnění, druhá část obsahuje vlastní otázky. Na konci bývá poděkování za spolupráci.

Podle stupně otevřenosti rozlišujeme otázky uzavřené (nabízejí hotové alternativy odpovědi), polouzavřené a otevřené.

Dále by měl dotazník splňovat tyto zásady:

• dotazy musí být voleny tak, aby postihovaly zkoumaný předmět

• formulace otázek musí být stručná a výstižná, nesmí připouštět různý výklad

• otázky nesmějí obsahovat neznámé pojmy, nesmějí příliš zasahovat do soukromí respondentů

• vyplnění dotazníku musí být časově úměrné

Charakteristika souboru, popis zkoumaného vzorku


Sestavování mého dotazníku zahrnuje specifikování proměnných, výběr a přípravu formy tázací a odpovědní části, přípravu průvodního listu a vyhodnocení. Poté výběr výzkumného vzorku, seznámení ho s problematikou. Následuje sběr, zpracování, analýza a vyhodnocení údajů.

Dotazník se skládá z 15 otázek. Použité otázky jsou otevřené, polouzavřené i uzavřené. Otevřené otázky jsou volené tehdy, kdy bylo vhodné, aby respondenti dostali volnost ve vyjádření a přispějí tak k získání více informací. Otázky jsem se snažila formulovat stručně a výstižně, aby postihovaly zkoumaný předmět a byly srozumitelné pro respondenta.

Dotazník byl zpracován elektronicky a zveřejněn na internetové stránce www.kochlear.cz, který navštěvují hlavně dospělí ohluchlí a implantovaní, ale také slyšící. Dotazník programoval Ladislav Kratochvíl, provozovatel tohoto webu. Otázky dotazníku byly vypracovány anonymně a posílány elektronickou poštou.

Doba pro vyplnění dotazníku činila jeden měsíc.

Na můj dotazník odpovědělo 20 respondentů. Jednalo se převážně o dospělé implantované.

Původně jsem chtěla porovnat výsledky dotazníku mezi dětmi a dospělými uživateli, ale na můj dotazník odpověděli převážně dospělí implantovaní. Proto jsem výsledky porovnávala mezi nimi. Výhodu však vidím v tom, že mi na mé otázky, hlavně ty otevřené, mohla lépe odpovědět právě tato skupina osob.

Očekávala jsem také, že mi odpoví více lidí, jelikož jsem poslala odkaz na tento dotazník také na jiné adresy (SUKI, FRPSP, CKID).



Analýza dat


  1. Kolik je Vám let?


• 10 – 15 let

• 16 – 20 let

• 21 – 25 let

• 26 – 30 let

• 31 – 40 let

• 41 – 50 let

• 51 – 60 let

• nad 60 let



Graf 1: Rozdělení osob s kochleárním implantátem podle věkového zastoupení.



Z grafu 1 je patrné, že nejméně zastoupena je věková hranice 10 – 15 let. Naopak nejvíce zastoupená je věková hranice 16 – 20 let a 31 – 40 let, čtyřikrát. Následuje věk 26 – 30, třikrát. Ostatní jsou zastoupeny z 10%, tedy dvakrát.


Vaše sluchové postižení je:
  • vrozené
  • získané

Graf 2: Rozdělení osob s kochleárním implantátem podle typu sluchového postižení.

Více než polovina respondentů, v počtu 14, má získané sluchové postižení. Tento fakt vyplývá z toho, že většinu dotazovaných tvořili dospělí implantovaní. Pouze 6 osob mělo pak vrozené sluchové postižení, z toho jedné bylo 31 – 40 let.


  1. Kdy bylo zjištěno Vaše sluchové postižení?


• do 1. roku

• mezi 1. a 3. rokem

• mezi 3. a 6. rokem

• mezi 6. a 8. rokem

• mezi 8. a 11. rokem

• mezi 11. a 15. rokem

• mezi 15. a 20. rokem

• mezi 20. a 30. rokem

• mezi 30. a 40. rokem

• mezi 40. a 50. rokem

• 50 a více



Graf 3: Rozdělení osob s kochleárním implantátem podle doby zjištění sluchového postižení.


Z údajů vyplývá, že skoro u poloviny (9) dotazovaných bylo zjištěno sluchové postižení mezi 1. a 3. rokem. Jedná se převážně o mladší respondenty, kterým je v rozmezí od 10 do 25 let (viz. graf 3).

Druhým nejčastějším věkovým rozmezím je 3. – 6. rok a 30. – 40. rok, který uvedli celkem čtyři respondenti. A po jednom člověku uvedlo mezi 15. – 20. rokem, 40. – 50. rokem a 50. rokem a více.





  1. Jak jste komunikoval/a před implantací?

• odezíráním

• pomocí sluchadel

• znakovou řečí

• jinak



Graf 4: Rozdělení osob podle způsobu komunikace před implantací.


V kolonce jinak se mohli dotazovaní rozepsat jakými jinými metodami se dorozumívali. Tvoří největší procento, 45%, tedy 9 lidí. Čtyři z nich se vyjádřili, že kombinovali odezírání i sluchadla ve své komunikaci. Dva lidé uvedli, že se dorozumívali řečí a po meningitidě ohluchli, jeden člověk uvedl, že používal psanou metodu. Poslední z této skupiny napsal, že využíval odezírání, znakovou řeč a psaní. Jeden respondent se nevyjádřil přesně.

Druhé nejpočetnější zastoupení tvořilo odezírání se 7 lidmi. Sluchadla využívali celkem 4 lidé. Nikdo neuvedl znakovou řeč jako hlavní způsob komunikace (viz. graf 4).



  1. Jak dlouho už máte kochleární implantát?

• v této otázce si měli respondenti vybrat z možností od 1 roku do možnosti více než 15 let

Graf 5: Rozdělení osob s kochleárním implantátem podle doby trvání implantace.


Graf 5 nám ukazuje, že největší procento, které se skládá z 9 osob, má kochleární implantát 5 – 8 let. 6 osob ho využívá 9 – 12 let a 3 lidé 1 – 4 roky. Nejmenší počet se vyskytl v rozmezí 13 – 17 let, který uvedli 2 lidé.





  1. V čem vidíte hlavní výhody kochleárního implantátu?

• tato otázka byla otevřená a každý na ni mohl volně vyjádřit svůj názor.


Jelikož jsou odpovědi rozsáhlejší, je tato otázka rozdělena na nejčastější oblasti, které se vyskytovaly v hodnocení s názory všech lidí. Odpovědi jsou uvedeny v tabulce 3.



Tab. 3: Přehled hlavních výhod KI pro uživatele.

Slyšení

14 osob

největší výhodou kochleárního implantátu je možnost slyšet

3 osoby

přináší více zvukových podnětů než sluchadlo, je srozumitelnější, u sluchadla hrozí progrese sluchu

Komunikace

12 osob

lepší komunikace s druhými lidmi doma, v práci, ve škole, s kamarády

2 osoby

menší závislost na odezírání

1 osoba

možnost kombinace – využívání znakového jazyka i řeči

Řeč

2 osoby

kontrola svého hlasu, zlepšení výslovnosti, slovní zásoby

1 osoba

mluvená řeč je rychlejší než psaná



Největší výhodou kochleárního implantátu je pro uživatele možnost slyšet a s tím související lepší komunikace s druhými lidmi.



  1. V čem vidíte hlavní nevýhody kochleárního implantátu?

• tato otázka byla otevřená a každý na ni mohl volně vyjádřit svůj názor


Jelikož jsou odpovědi rozsáhlejší, je tato otázka rozdělena na nejčastější oblasti, které se vyskytovaly v hodnocení s názory všech lidí a opět jsou uvedeny v tabulce 4.

Tab. 4: Přehled hlavních nevýhod KI pro uživatele.

Finance

8 osob

rychlá spotřeba a častá výměna baterií. Jedna osoba uvedla, že baterie vyměňuje každé dva až tři dny.

5 osob

drahé náhradní díly

2 osoby

problémy s opravami

Přístroj

1 osoba

závěsná část se může lehce ztratit, např. při sportu (lyžování – zapadne do sněhu)

2 osoby

nevodotěsnost (nelze vzít do bazénu, sprchy)

1 osoba

při sundání vnější části není nic slyšet (např. při sportu)

1 osoba

malá citlivost v rozlišování zvuků (vše je stejně nahlas)

1 osoba

krabičkový procesor překáží v těsnějším oblečení a při sportu

1 osoba

přání mít implantát jen za ucho

1 osoba

vnější součásti jsou vidět

1 osoba

přijde se o zbytky sluchu na implantované straně

Komunikace

4 osoby

horší slyšení i komunikace v hlučném prostředí

1 osoba

lidé zapomínají, že neslyším

1 osoba

malá informovanost ze strany slyšících (nevědí jak mají s implantovaným mluvit)

2 osoby

nevýhody nejsou žádné



Tento přehled nám umožnil zjistit, že nejvíce osob vidí hlavní nevýhodu kochleárního implantátu v rychlé spotřebě a časté výměně baterií. Často zastoupena je také problematika oprav a financí na náhradní díly. Vysoký počet lidí také uvedlo, že mají problémy s komunikací v hlučném prostředí. Tento problém byl v celém dotazníku uveden několikrát a je zřejmé, že jde rovněž o jednu z nejčastěji uvedených nevýhod pro uživatele. Již menší počet lidí uvedlo jako jednu z nevýhod např. nevodotěsnost, možnost lehké ztráty vnější části nebo omezení při sportu.



  1. Využíváte nyní při komunikaci hlavně sluch, nebo odezíráte?

• sluch

• odezírám

• obojí asi napůl



Graf 6: Rozdělení osob s kochleárním implantátem podle způsobu komunikace.



Na tuto otázku odpověděla více než polovina dotazovaných, že při komunikaci využívají sluch i odezírání. Tento počet činil 12 lidí. O něco méně, 8 lidí, se opírá spíše o sluch. Možnost samotného odezírání se ve výsledcích nevyskytla ani jednou (viz. graf 6).



  1. Zhorší se Vaše porozumění řeči v hlučném prostředí?

• ano

• ne

• někdy


Graf 7: Rozdělení osob s KI z hlediska porozumění řeči v hlučném prostředí.

Skoro 2/3 implantovaných osob (14) má problémy s porozuměním řeči v hlučném prostředí. Pouze 6 lidí odpovědělo, že se jim zhorší jen v určitých situacích. Avšak žádný z uživatelů neodpovědělo jednoznačně, že problémy nemá. Tento problém se objevil také u otázky číslo 7., kde čtyři lidé uvedli, že nevýhodou kochleárního implantátu je ztížená schopnost slyšení a komunikace v hlučném prostředí (viz. graf 7).



  1. Jakou komunikaci raději využíváte?

• mluvenou

• psanou


Graf 8: Rozdělení osob s KI podle převažující formy komunikace.

Většina dotazovaných osob uvedla, že raději využívá mluvenou formu komunikace. Z grafu 8 je patrné, že pouze 2 osoby preferují psanou formu. Tento výsledek souvisí s otázkou 6., kde jednou z nejčastějších odpovědí, která se vyskytla 12krát, byla lepší komunikace s druhými lidmi v práci, doma, ve škole a s kamarády (viz. tab. 3).



  1. Máte s porozuměním mluvené řeči problémy?

• ano

• ne

• někdy



Graf 9: Rozdělení osob s KI, ukazující na schopnost porozumění mluvené řeči.


Z grafu je patrné, že převažuje odpověď někdy, kterou uvedlo 13 dotazovaných. Domnívám se, že tento fakt souvisí s otázkou číslo 9. a problematikou hlučného prostředí v okolí, které znesnadňuje možnost porozumět mluvené řeči.

2 lidé odpověděli jednoznačně, že s tím mají problémy a 5 lidí nemá.






  1. Používání kterých technických vymožeností Vám nedělá problémy?

• telefon

• rádio – poslech hlasu, např. komentátora

• rádio – poslech hudby

• televize – poslech hlasu

• televize – ale využívám i titulky


Tab. 5: Přehled používaných technických vymožeností u osob s KI.

10 osob

telefon

8 osob

rádio – poslech hlasu, např. komentátora

10 osob

rádio – poslech hudby

6 osob

televize – poslech hlasu

15 osob

televize – ale využívám i titulky


Z tabulky 5 je zřejmé, že používání těchto technických prostředků je rovnoměrně zastoupeno, nejvíce se však využívá televize s titulky.


  1. Posloucháte rád/a hudbu?

• ano

• ne

• někdy



Graf 10: Rozdělení osob s KI podle oblíbenosti v poslouchání hudby.


12 dotazovaných poslouchá rádo hudbu, dalších 6 odpovědělo, že někdy. Pouze dva lidé uvedli, že hudbu neposlouchají rádi. Jeden z nich tuto odpověď upřesnil, že hudbu neposlouchá, protože ji slyší zkresleně. Pouze si přehrává staré písničky, které se mu vybavují a trénuje tím paměť, aby na hudbu nezapomněl.





  1. Jak nejraději trávíte volný čas?

• sport

• počítač

• televize

• čtení

• kamarádi

• turistika

• jinak


Tab. 6: Přehled způsobu trávení volného času u osob s KI.

10 lidí

sport

13 lidí

počítač

9 lidí

televize

10 lidí

čtení

13 lidí

kamarádi

8 lidí

turistika

7 lidí

jinak – zahrada, práce, příroda, jízda na kole, hudba, výtvarná činnost, výuka angl.


Tento přehled (v tabulce

  1. je zde uveden pro orientaci, jaké zájmy mají nejraději dotazovaní.
Nejčastěji tráví volný čas s kamarády a na počítači.



  1. V čem, kromě slyšení, je pro Vás kochleární implantát největším přínosem?

tato otázka byla otevřená a každý na ni mohl volně vyjádřit svůj názor.



Tab. 7: Přehled hlavního přínosu KI pro uživatele.

5 osob

zapojení do běžného života mezi slyšící

4 osoby

větší jistota pohybu, menší riziko nebezpečí (např. slyšení auta)

3 osoby

děti mohou chodit do běžných škol

2 osoby

větší samostatnost (např. na úřadu, ve škole, v práci)

2 osoby

zapomenutí na své sluchové postižení

2 osoby

možnost vypnout přístroj a nic neslyšet (př. klidné noci, při hádkách s manželem)

1 osoba

odstranění deprese z hluchoty


Největší počet osob vidí největší přínos v možnosti zapojit se do běžného života mezi slyšící. Oceňují také větší jistotu pohybu a možnost chodit do běžných škol se slyšícími. Neméně důležité jsou však i další uvedené body, o kterých se uživatelé zmínili (viz. tabulka 7).





5.4 Interpretace výsledků

Výsledek dotazníku nám umožnil získat informace od 20 osob, týkající se jejich zkušenostmi s kochleárním implantátem. Dotazovaní byli převážně dospělí implantovaní (viz. graf 1) a většina z nich odpověděla, že má získané sluchové postižení (viz. graf 2).

U 13 osob bylo zjištěno sluchové postižení mezi 1. a 6. rokem (viz. graf 3). Dále největší počet osob (celkem 15) mají kochleární implantát 5 – 12 let (viz. graf 5). Když usoudíme, že nejvíce odpovídali lidé ve věku 16 – 20 a 26 – 40 let (celkem 11), je zřejmé, že některým byl implantován v dlouhém časovém rozmezí po zjištění sluchového postižení. Domnívám se, že je to dáno z velké míry tím, že kochleární neuroprotéza Nucleus byla poprvé voperována až v roce 1993 a nebylo s ní v té době ještě tolik zkušeností. Mnozí lidé o této možnosti ani nevěděli. Domnívám se také, že některým dotazovaným se například následkem úrazu v průběhu let postupně zhoršoval sluch a nakonec až do té míry, že jim byla voperována neuroprotéza.

Z výsledků vyplynulo, že více lidí komunikovalo před implantací pomocí odezírání než pomocí sluchadel. Sluchadla jim nejspíše v dorozumívání nepomáhala, neboť nepřinášela dostatečně srozumitelné zvukové podněty, a proto se museli spoléhat na odezírání. Velký počet také komunikoval kombinací obou těchto metod (viz. graf 4).

Z výsledků tabulek je zřejmé, že hlavní výhodou kochleárního implantátu je možnost slyšet. Se slyšením souvisí také další dvě složky, které jsou navzájem propojené. Jde o lepší komunikaci s druhými lidmi a možnost zdokonalovat svou vlastní řeč z hlediska výslovnosti, tempa řeči i slovní zásoby (viz. tabulka 3).

Nevýhody přináší dotazovaným převážně finanční stránka samotného přístroje. Nejčastěji se jedná o rychlou spotřebu baterií a drahé náhradní díly. Myslím si, že by měla pojišťovna přispívat na opravy, eventuelně výměny procesorů a MPSV by měl obnovit poskytování příspěvků na baterie.Neméně podstatná je také stránka technická, která uživatele omezuje v mnoha každodenních činnostech, např. při sportu. Jedná se o nevodotěsnost, možnost ztráty vnější části, velikost, ale také zhoršení slyšení v hlučném prostředí a s tím související malá citlivost v rozlišování zvuků (viz. tabulka 4).

Jak je zřejmé, kochleární implantát zásadně zlepšuje možnost způsobu komunikace. Před implantací se více lidí muselo spoléhat na odezírání a nyní většina z nich využívá vedle této metody také sluch a jsou tak na odezírání méně závislí (viz. graf 6).

Pozitivum vidím také v pomoci uživatelům rozvinout řeč do takové míry, že ji preferují nad psanou komunikací (viz. graf 8).

Dotazovaným pomáhá také ve využívání technických vymožeností, jako jsou telefon, rádio i televize. Předpokládala jsem, že bude početně výraznější rozdíl v jejich zastoupení. To je však poměrně rovnoměrné, ale nejvíce lidí využívají televizi s titulky (viz. tabulka 5).

Kochleární implantát umožňuje respondentům vnímat hudbu, proto většina odpověděla, že ji poslouchá ráda (viz. graf 10).

Poslední otázka měla obecnější povahu. Týkala se dalších oblastí v životě dotazovaných, které souvisí se slyšením, lepší komunikací a zdokonalováním řeči. Jedná se o možnost zapojit se do běžného života mezi slyšící. Velký přínos také vidí v tom, že děti nemusí chodit do speciálních škol, ale mohou navštěvovat školy běžné. Tito lidé také oceňují větší jistotu pohybu a možnost vyhnout se nebezpečím, která by je jako neslyšící ohrožovala. Neméně důležité je také odstranění deprese z hluchoty a paradoxně možnost vypnout přístroj a neposlouchat, když člověk nechce nic slyšet (viz. tabulka 7).



Z výsledků dotazníků jsem si jen potvrdila názor, že kochleární implantát je nepostradatelným a velkým přínosem pro život těžce sluchově postižených osob. Věřím, že neustálým rozvojem a zdokonalováním tohoto přístroje se v budoucnu co nejvíce minimalizují nedostatky, které uvedli respondenti a že bude i nadále pomáhat lidem, kteří to potřebují a umožní jim zapojit se do běžného života mezi slyšící.



««« Předchozí text: Ticho ticho neléčí Následující text: Novinky z Helpnetu »»»

Bc. Veronika Čerteková | 8. 2. 2010 Po 02.14 | Implantát | trvalý odkaz | tisk | 2841x



Pridat.eu Sdílet


Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.

 

Hosting poskytuje LTweb

Cestovní systém Dřevo Plzeň Emona Kroni Maledivy PixelEU Referáty Taxi Plzeň Vtipy Weby na míru Zvesela

 

optimalizace PageRank.cz

Page

 

Komentáře k textu

- Formulář pro nový komentář

reaguj[1] PetrD

Díky Veronice Čertekové za zajímavou studii a Kráťovi za její zpracování na webu (čímž se taky stala součástí kulturního dědictví, že? :) . Jakkoliv se počet účastníků studie 20 zdá být malým, je třeba si uvědomit, že v ČR může být maximálně 200 implantovaných dospělých, takže je to vlastně 10 %. Vycházím z toho, že máme v ČR 500 uživatelů KI od firmy Cochlear – viz slavnost v listopadu 2009, z toho asi 300 dětí, jak se nedávno psalo v tisku. Počet uživatelů KI od firem Med-El a Advanced Bionics v ČR bude mizivý.

Pro mě jako uživatele KI je zajímavé, že odpovědi jiných implantovaných se v podstatě shodují s mými.

9. 2. 2010 Út 23.23
reaguj[2] Rudo

Som rád že som mohol prispieť mojímy skúsenosťami :-)

6. 3. 2010 So 19.11
reaguj[3] M.

můžu se zeptat, jeké sporty mohou dělat děti s koch.implantatem? a na jekých principech je to založeno, aby sporty mohl yprovozovat??? M. Děkuji

12. 5. 2010 St 14.31
reaguj[4] ave
28. 7. 2010 St 23.47
Přidej komentář!


Kliknutím vložíš: Vlož smajla :-) Vlož smajla :-( Vlož smajla ;-) Vlož smajla :-D Vlož smajla 8-O Vlož smajla 8-) Vlož smajla :-? Vlož smajla :-x Vlož smajla :-P Vlož smajla :-|
Příspěvěk je formátován Texy! syntaxí. Není povoleno HTML, odkazy se převádějí automaticky. Pokud se komentář nezobrazí, neprošel bezpečnostní kontrolou a já jej musím schválit přes administraci. Nevkládej jej prosím znovu.
vidíme
Odpověd: