![]() |
Úřad městské části Praha 6 spustil online služby komunikační přístupnosti pro občany se sluchovým handicapem. Pomocí simultánního přepisu řeči nebo tlumočení mezi češtinou a českým znakovým jazykem mohou s pracovníky úřadu bezbariérově komunikovat lidé s postižením či poruchou sluchu. Tyto služby je možné využít na recepci u vstupu do budovy úřadu, na odboru sociálních věcí a odboru služeb. Také je možné spojit se s úřadem telefonicky z pohodlí vašeho domova a využít službu online simultánního přepisu řeči úředníka.
Doslovný přepis řeči v reálném čase umožňuje mobilní aplikace
eScribeDroid. Jejím prostřednictvím se pracovník spojí s profesionálním
rychlopísařem, přepis řeči tohoto pracovníka sleduje klient na displeji
tabletu. Služba je dostupná každý pracovní den v čase od 9:00 do 18:00
hodin. Na komunikační potřeby osob, které preferují při komunikaci český
znakový jazyk, reaguje služba online tlumočení. Tuto službu
zprostředkovává mobilní aplikace DeafCom. S její pomocí se pracovník
spojí s tlumočníkem znakového jazyka, a to textově, hlasově a obrazově.
Poté již může klient začít vyřizovat záležitost, která jej na úřad
přivádí. Tlumočník simultánně převádí sdělení klienta do mluvené
češtiny, řeč pracovníka překládá do českého znakového jazyka a klient
ji sleduje v reálném čase na displeji tabletu. Tuto službu je možné
využít každý pracovní den v čase od 9:00 do 17:00 hodin. Obě výše
uvedené podpůrné služby zajišťuje sociální podnik Transkript online ve
spolupráci se společností DeafCom.
Další důležitou službou je zpřístupnění hlavní telefonní linky
úřadu MČ Prahy 6 pro osoby se sluchovým postižením, nedoslýchavým
seniorům a případně cizincům, kteří preferují psanou formu projevu. Tato
služba je klientům poskytována zcela zdarma.
MČ Prahy 6 zavedla službu online doslovného přepisu ke své infolince
800 800 001, která je provozována každý pracovní den. Tato služba
využívá simultánní přepis mluvené řeči a je určena hlavně lidem,
kteří jsou nedoslýchaví nebo ohluchlí a lidem, kteří jsou schopni
komunikovat v českém jazyce.
„Osoby se sluchovým postižením nechtějí používat nějakou redukovanou,
zjednodušenou řeč. Chtějí skutečně vidět doslovně, co jim druhá strana
hovoru říká. Velmi početnou skupinou, která efektivně využije tuto
službu, jsou také senioři, kteří mnohdy mívají věkem získanou
nedoslýchavost a tuto službu využijí také cizinci, kteří mají
částečnou znalost češtiny,“ uvedl Zdeněk Bumbálek, zakladatel
společnosti Transkript Online s.r.o.
Nejprve si klient musí na webových stránkách Prahy 6 vyhledat textový
odkaz infolinky https://www.praha6.cz/prepis. Po
otevření odkazu se mu ukáže pokyn pro zadání svého telefonního čísla,
ze kterého bude volat, a následně postupuje podle uvedených instrukcí.
V tomto okně se klientovi po spojení objeví jméno přepisovatele.
Přepisovatel ho nejprve psanou formou informuje, aby vyčkal na pokyn, kdy
může začít mluvit. Současně upozorní operátora infolinky, že mu volá
klient se sluchovým postižením. Poté už hovor probíhá standardně a
přepisovatel převádí mluvenou řeč úředníka do psané formy a klient se
sluchovým postižením reaguje mluvenou češtinou.
««« Předchozí text: Komunikační podpora pro klienty se sluchovým postižením na vybraných pobočkách Air Bank Následující text: Program Open House Praha 2020 nabídne opět prohlídky pro osoby se sluchovým postižením »»»
Ladislav Kratochvíl | 18. 8. 2020 Út 09.42 | Komunikace | trvalý odkaz | tisk | 711x
![]() |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz