![]() |
Sluchově postižené osoby řídící motorové vozidlo musí velmi bedlivě sledovat provoz – neustále být ve střehu, koukat do zpětných zrcátek atd. Avšak pokud nic „výstražného“ nevidí, může snadno dojít k dopravní nehodě. A nemusí to být přímo nehoda jejíž se stanou účastníky, ale i nehoda, kterou nechtěně zapříčiní.
Příklad:
Sluchově postižená osoba přijíždí na křižovatku. Na semaforu má zelenou (nebo má přednost), ve zpětných zrcátkách nevidí nic varovného – jede dál a to např. 50 km/hod. Jenže na červenou (či z vedlejší silnice) přijíždí houkající sanita, jejíž majáček nevidí, ač je blízko, protože je za rohem domu či za většími auty a dojde ke srážce. Obrázky 1 a 2.
Kráťovo světelné upozornění pro řidiče – jednodušší (pouze sirény – sanity, hasiči atd.)
Sirény houkají v rozsahu uřčených frekvencí a toho využít. Krabička napájená baterií (bateriemi) AA (tužkové) s led diodami, které se rozblikají při zvuku ve frekvenčním pásmu sirén. Mohla by být připevněna na palubní desce vozidla suchým zipem a sluchově postižená osoba řídící vozidlo by viděla, že se něco děje (asi houká siréna – může to být i například sbíjecí kladivo v blízkosti) a minimálně by zvýšila pozornost.
Kráťovo světelné upozornění pro řidiče – složitější (podle frekvence rozlišuje sirény, auta, tramvaje, vlaky – samozřejmě přibližně)
Protože i jiná vozidla vydávají zvuková upozornění (která neslyšící nemůže vnímat), dalo by se možná těchto frekvencí využít přímo k jakémusi rozlišení co to asi je. Například houkání vlaku v blízkosti nechráněného železničního přejezdu, který není vidět by byl velký pomocníček. Ale i zatroubení nákladního/osobního auta, zacinkání tramvaje jsou zvuky u těchto vozidel dost specifické. Diody by mohly být například 3 různých barev. Možná by i stačilo rozlišení hluboký tón (nákladní vozidlo/vlak/atd.), vysoký tón (osobní automobil/motorka/atd.), siréna (sanita/hasiči/atd.). Obrázky 3 a 4.
Samozřejmě úplný komfort by byl, kdyby to výrobce automobilu přímo zabudoval do přístrojové desky. Obrázek 5
Teď ještě najít výrobce. To však neumím.
Tento článek je k dispozici i ve formátu PDF na adrese
««« Předchozí text: Jezdící text se špatně čte Následující text: Milníky přepisu v reálném čase v ČR »»»
Ladislav Kratochvíl | 4. 11. 2008 Út 01.45 | Různé | trvalý odkaz | tisk | 22867x
![]() |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz
Vlak, který přijíždí k přejezdu nemá důvod houkat, pokud tam strojvedoucí nevidí někoho najíždět.
Problém s rozlyšením zvuků podle frekvencí je v tom, že by to musel být hodně složitý a výkonný počítač. A také drahý. Jeliko sluchově postižených je relativně málo, nemá žádný výrobce důvod něco takového vyrábět. Další problém je v tom, že každé auto má jiný klakson, houkačky sanitek, hasičů a policajtů se také mění a různí. Bylo by toho asi moc… Dobré by bylo, na sanitku namontovat vysílač, s dosahem několika set metrů a v autě neslyšícího mít přijímač. Když by začal blikat, řidič by jasně věděl, že jede v blízkosti auto s právem přednosti v jízdě a podle toho se zařídil. A bylo by to asi i lacinější.
Notabene, „kdo není normální, nemá co jezdit a má být někde v ústavu…“
Žirafka. Víš Žirafko , že je to dobrý nápad. Aby byly ve vozech hasičů , sanitek a podobných co mají přednost..... vysílače. Neslyšící by si pak koupili příjímač. Stejně se začíná prosazovat z EU vysílač pro záchranku do všech nových vozů , když se řidič nabourá.....a není schopen zavolat po případě i poslat SMS ....... Dáváš nový směr. protože ty jako slyšící lépe znáš ty zvuky než my neslyš.
Co se týče konkrétně sanit, mám za to, že v nich jsou normální vysílačky a domlouvají po cestě třeba s nemocnicí kam někoho vezou, co mají připravit, nebo jim z dispečinku říkají pokyny. Možná by u těch sanitek stačil nějaký detektor signálu jejich vysílaček. Ale aby se to nepletlo třeba s taxikáři – vůbec se v tom nevyznám. Žirafka asi měla na mysli vysílačku, jako mají třeba tramvaje, nevidomý má krabičku a ta mu řekne číslo tramvaje. Na sluchově postiženého by zase mohl blikat nápis: „SANITA“
Jo to jsem měla na mysli. Protože monitorovat provoz radiostanice sanitky neni sranda. Jde o to, že sanitky vysílají v tzv. profesionálním pásmu. Ale tam vysílá kde kdo, liší se to jen kanálem. A rozlyšit kanál je těžké. Daleko lepší je malý vysílač, který všem v okolí vozu s houkačkou dá najevo „pozor jedu a i když mně nevidiš a neslyšíš tak tu jsem a můžu na tebe vybafnout z poza rohu“. Jeden čas se něco podbného zkoušelo, zkouší?, u křižovatek, aby si sanitka stavěla před sebou „zelenou vlnu“ a nemusela vjíždět do křižovatky na červenou, protože to je vždy nebezpečné.
V některých státech si takto staví MHD před sebou zelenou a jezdí plynule a na čas. Takže to by problém nebyl. Jde o ty přijímače. Kdo je vyrobí, kdo je zaplatí, kdo je bude nosit u sebe… Já bych ho docela i chtěla, sanitka někdy jede bez muziky jen s majáky a to jsou občas překvapení…
Jenže z toho nic nakonec nebude, protože je to kompenzační pomůcka a za tu se lidi stydí a navíc je to drahé a není to na první pohled vidět a nedá se z toho udělat reklama a přitom by to lidem pomohlo asi nejvíce z různých „pomocných projektů“ co občas poslední dobou vidím.
Žirafka Jenže z toho nakonec nic nebude..... pokud se do toho někdo neobuje.....O neslyšících a ohluchlých to platí naplno. Přitom je to nanejvýš nutné , jak píšeš i o t.zvané zelené vlně (volné cestě pro sanitku ) Takže myslím , že by to nebylo jen na triko neslyšících ..... ale i samotné sanitky a hasičů a těch co používají majáky ..... Myslím laicky, pokud by se uvolnila cesta na křižovatce ( zelenou sanitce) tak by to skoro stačilo…Další je aby ta specialní vysílačka byla namontována spolu s majákem která by těm kdo by si pořídili přijímač na vizualní kontakt hodně usnadnovala bezpečnější cestu a......to by bralo více lidí i slyšících.
Nevím proč si to Žirafko myslíš..... , že se postiž.lidé stydí za kompenzační pomůcky…?? Když jím pomáhají…Něco jiného je že takové pomůcky bývají drahé. Na to by stejně musel připlatit stát a je tu možnost reklamy než mít bouračky a mít mrtvé......Skoro si myslím … že dík Žirafce se ten technický problém zmenšil a vyjasnil .....
V podstatě tu už jde o to kdo to řešení zorganizuje. Organizace nebo i Helpnet.....??
Tak tento článek mě opravdu zaujal. Nejsem neslyšící, ale o problematiku neslyšících se zajímám a delší dobu si lámu hlavu tím, jak se neslyšící řidič dozví o možném nebezpečí (houkající sanitce, troubící kamion, kterému třeba právě přestaly fungovat brzdy). Proto mě asi nejvíc oslovilo řešení uvedené přímo v článku. Nebo si myslíte, že je třeba řešit jen problematiku aut s majáčkem a ostatní věci jsou méně pravděpodobné a není je třeba řešit? A ještě druhý problém, jak se vlastně řidič odví, že auto, na které troubí, řídí neslyšící? Vím, že existuje „značka“ označující neslyšící (podobně jako u tělesně postižených, i když zde to má jistě i jiné důvody), ale nikdy jsem takto označené auto neviděla. Používají se tyto značky? Přeji hodně štěstí při řešení nejen problémů s řízením!!!
No „problém“ se sanitkou je lépe řešitelný než ten s kamionem, co mu selhali brzdy. A upřímně, je u pravděpodobnější.
Ta značka existuje, je to modrá značka s přeškrtnutým uchem, můj šéf ji má na autě, tak vím, jak vypadá dosti přesně
Dobrý den, náhodou jsem přes Google narazil na tuto diskusi. Využít toho, že záchranka při jízdě používá vysílačku, by nešlo. Jsou různá pásma a systémy, navíc obvykle odešle jeden status při odjezdu z místa zásahu a pak až z nemocnice. Co ale možná je trochu nadějné – kdesi se začalo objevovat zařízení, které je umístěno v zásahovém vozidle a po dobu zapnutí majáku vysílá s malým výkonem varování na frekvencích běžných rádií. Pokud se tedy zvukový signál dostane až do autorádia, tak by určitě v době RDS a dalších funkcí neměl být problém ho převést na nějaké optické upozornění. Další možnost je, že na spoustě míst hasiči a záchranka používají dálkové ovládání semaforů. Krabičku na autě, která pokud se blíží ke křižovatce, automaticky ovládá semafory, pokud jsou k tomu upraveny. A toho by možná šlo využít… Hezký den. Michal Bareš, Rescueinfo o.s.
Narazil jsem na tento článek a také něco napíši: Jsem neslyšící řidič( i profesní). Popisujete zde situaci, při které, pokud by došlo ke střetu nesl veškeré následky řidič sanitky, který je povinen dodržovat předpisy i za situace, kdy má zapnutý maják(viz. vyhláška). Dále si myslím, že mnoho slyšících řidičů by spíše spanikařilo při této situaci, protože jednak mají puštěné radio tak, že i já kolikrát cítím vibrace na chodníku, telefonují atd. Proto je snad i zbytečné něco takového vymýšlet. Navíc z praxe vím, že těl.postižený řidiči nefigurují ve vážných nehodách, protože si dávají mnohdy daleko větší pozor, než zdraví motoristé.
„…Popisujete zde situaci, při které, pokud by došlo ke střetu nesl veškeré následky…“ Pokud ta sanita pojede po hlavní a neslyšící do ní vrazí z vedlejší z boku, neponese vinu řidič sanitky. Ale vůbec nejde o to kdo zač kdo nese a v jaké situaci vinu, jde o to, aby k nehodě nedošlo.
neslyšící do ní vrazí z vedlejší z boku, bretagne vinu řidič sanitky. Ale vůbec nejde o to kdo zač kdo nese a v jaké situaci vinu
Ale vůbec nejde o to kdo zač kdo nese a v jaké situaci vinu
Ano, jde o to, srážce se vyhnout.
Zaujal mne i tento článek, protože je vidět, že se zatím nikdo nepokusil řešit tento dosti závažný problém a žádný výrobek na toto neexistuje, kromě Kráťova návrhu o něčem takovém nevím.
Já jsem četla 19. 12. 2011 článek na internetu Hluchoněmý řidič naboural houkající policejní auto http://www.novinky.cz/…ni-auto.html , kde původně psali, že hluchoněmý řidič naboural houkající policejní auto. Zřejmě se zvedla vlna reakcí a název „hluchoněmý“ opravili na „neslyšící“ … Mně se nelíbilo označení člověka „hluchoněmý“, protože je to zastaralé slovo a dnes to vyznívá jako urážka. V diskuzi jsou tam různé názory na takové situace. Viz link: http://www.novinky.cz/diskuse?… Někteří lidé se tam v reakcích diví, jak může občan se sluchovým postižením auto řídit a že mu dali řidičský průkaz? Nemohou to pochopit a nejraději by zakázali občanům se sluch. post. řídit a nedávali jim řidičský průkaz. Nechápou, že slyšící lidé, jsou v podobné situaci – používají za jízdy zapnuté hlasitě rádio nebo telefonují, řidičák taky mají. Holt nedávají pozor a nezaregistrují včas houkající auto.
Zaujal mne i tento článek, protože je vidět, že se zatím nikdo nepokusil řešit tento dosti závažný problém a žádný výrobek na toto neexistuje, kromě Kráťova návrhu o něčem takovém nevím.
Já jsem četla 19. 12. 2011 článek na internetu Hluchoněmý řidič naboural houkající policejní auto http://www.novinky.cz/…ni-auto.html , kde původně psali, že hluchoněmý řidič naboural houkající policejní auto. Zřejmě se zvedla vlna reakcí a název „hluchoněmý“ opravili na „neslyšící“ … Mně se nelíbilo označení člověka „hluchoněmý“, protože je to zastaralé slovo a dnes to vyznívá jako urážka. V diskuzi jsou tam různé názory na takové situace. Viz link: http://www.novinky.cz/diskuse?… Někteří lidé se tam v reakcích diví, jak může občan se sluchovým postižením auto řídit a že mu dali řidičský průkaz? Nemohou to pochopit a nejraději by zakázali občanům se sluch. post. řídit a nedávali jim řidičský průkaz. Nechápou, že slyšící lidé, jsou v podobné situaci – používají za jízdy zapnuté hlasitě rádio nebo telefonují, řidičák taky mají. Holt nedávají pozor a nezaregistrují včas houkající auto.
Zaujal mne i tento článek, protože je vidět, že se zatím nikdo nepokusil řešit tento dosti závažný problém a žádný výrobek na toto neexistuje, kromě Kráťova návrhu o něčem takovém nevím.
Já jsem četla 19. 12. 2011 článek na internetu Hluchoněmý řidič naboural houkající policejní auto http://www.novinky.cz/…ni-auto.html , kde původně psali, že hluchoněmý řidič naboural houkající policejní auto. Zřejmě se zvedla vlna reakcí a název „hluchoněmý“ opravili na „neslyšící“ … Mně se nelíbilo označení člověka „hluchoněmý“, protože je to zastaralé slovo a dnes to vyznívá jako urážka. V diskuzi jsou tam různé názory na takové situace. Viz link: http://www.novinky.cz/diskuse?… Někteří lidé se tam v reakcích diví, jak může občan se sluchovým postižením auto řídit a že mu dali řidičský průkaz? Nemohou to pochopit a nejraději by zakázali občanům se sluch. post. řídit a nedávali jim řidičský průkaz. Nechápou, že slyšící lidé, jsou v podobné situaci – používají za jízdy zapnuté hlasitě rádio nebo telefonují, řidičák taky mají. Holt nedávají pozor a nezaregistrují včas houkající auto.