![]() |
Ohluchl jsem ve svých 40 letech a i když
místo telefonování používám psanou formu komunikace (například e-mail),
občas by se mi telefonování hodilo. Zejména když mám pouze telefonický
kontakt.
Avšak líbilo by se mi takové volání, kdy bych já telefonoval, čili mluvil do telefonu přímo s volanou stranou a ne takové, jako je prosazováno, přes někoho, komu píšu (to mohu rovnou napsat SMS), nebo to i řeknu do mikrofonu zařízení a on to „přepapouškuje“ druhé straně. Zkrátka netelefonuji já, ale telefonují si dva jiní, přičemž jeden je operátor na lince pro osoby s postižením sluchu a mě napíše, co si říkají, já jemu napíšu, co má říci (na mobilu se fakt "skvěle píše) a on napíše, co jsem řekl (to přeci vím).
Takto komunikovat nechci
(z nejmenovaného webu)
Přepis online probíhá formou chatu mezi přepisovatelem a Vámi. Nejprve
se s přepisovatelem domluvíte na podrobnostech k telefonnímu hovoru,
přepisovatel vytočí číslo volaného a to, co bude volaný říkat, Vám
zobrazí s barevně odlišeným označením @lékař, @úřad apod.
Moje představa
Chci volat kamarádovi. Na mobilu spustím spec. aplikaci na telefonování,
vytočím číslo a místo, toho, abych dal telefon k uchu, koukám na displej,
kde „vidím zvuky v textové podobě“, jinak žádný rozdíl. A kdyby
někdo volal mě, zvedl bych hovor (to by bylo automaticky v oné aplikaci) a
zase bych mluvil přímo s druhou stranou a na displeji si četl její řeč,
převedenou do textové podoby.
Je mi jasné, že pro osoby s postižením sluchu, jejichž primární jazyk je
jazyk znakový, je čeština (a mluvení) něco úplně cizího, ale to se
řeší tak, že mají tlumočníka znakového jazyka. Já a 490 000 osob
z 500 000, s postižením sluchu nechceme nic tlumočit, protože
komunikujeme česky (viz průzkum Doc Ing Hrubého http://www.gong.cz/neco-o-me) a
tlumočí se z jazyka do jazyka (např. en-cz, nj-ru, cz-znakový jazyk).
My, kteří komunikujeme česky, pouze potřebujeme zprostředkovat tentýž
jazyk v jiné formě (písemné). Moc by se mi líbilo, kdyby něco takového
doprogramovali v aplikaci eScribeDroid, kterou používám
několikrát denně.
««« Předchozí text: Smartphone jako logopedická pomůcka pro nácvik mluvení Následující text: Využití hlasového zadávání Google pro osoby s postižením sluchu »»»
Ladislav Kratochvíl | 6. 4. 2015 Po 09.51 | Komunikace | trvalý odkaz | tisk | 1314x
![]() |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz