Komunikace pomocí odezírání není vždy spolehlivé a má určitá
pravidla. Zde jsou některá z nich:
Chceme-li zahájit rozhovor s člověkem, který neslyší nebo slyší
špatně, vždy jej na to předem upozorníme
(například lehkým dotykem na předloktí) a počkáme, až se na nás
podívá.
Odezírající osoba nám musí dobře vidět do tváře.
Musíme mít osvětlenou tvář, nepohybujme hlavou, neotáčejme se, nedávejme
ruce do blízkosti úst a nežvýkejme.
Během hovoru udržujeme zrakový kontakt.
Někdy z výrazu odezírajícího člověka toho můžeme poznat, zda mluvíme
správně nebo ne.
Dodržujme vhodnou vzdálenost!
Nesnažme se příliš přiblížit k odezírajícímu člověku. Ten si sám
určí vzdálenost, ze které se mu nejlépe odezírá. Všímejme si, zda
neodklání horní polovinu těla směrem od nás. Pokud ano, je to pro nás
znamení, že stojíme (sedíme) příliš blízko a je vhodné zvětšit
vzdálenost mezi námi.
Vyslovujeme zřetelně, nezvyšujeme hlas a udržujeme přirozený rytmus
řeči.
Nikdy neslabikujeme! Vždy po vyslovení několika na sebe logicky
navazujících slov uděláme krátkou pauzu – všude tam, kde obvykle ve
větách děláme čárky, tečky a kde bývají spojky.
Znalost tématu je to pro odezírajícího člověka důležitý
záchytný bod.
Před rozhovorem proto sdělíme odezírající osobě téma hovoru.
Nepřeskakujeme nečekaně z jednoho tématu na druhé. Každou změnu tématu
předem oznámíme. Je-li člověk se sluchovým postižením ve společnosti
dalších slyšících lidí, dbejme na to, aby věděl, o čem se právě
hovoří.
Nemluvme příliš dlouho bez přerušení.
V hovoru se musíme s odezírajícím člověkem často střídat.
Odezírání je velká námaha, od které si člověk musí každou chvilku
odpočinout. Necháme odezírajícího člověka raději mluvit trochu déle,
než mluvíme sami. Pokud slyšíme, je to pro nás rozhodně pohodlnější
než pro něj odezírání.
Dovednost odezírání nezaručuje, že člověk odezře naše sdělení
správně.
Mějme proto na paměti, že je riziko, že naše sdělení může být
pochopeno chybně. Odpoví-li odezírající osoba něco jiného, než o čem
hovoříme, nebo reaguje-li pro nás neočekávaně, pak asi došlo k omylu
při odezírání. Pokud nám odezírající osoba nerozumí, neopakujeme stále
totéž, ale použijeme jiná slova nebo změníme stavbu věty.
Nikdy se odezírajícího člověka neptáme: „Rozumíš?“
Je totiž možné, že nám sice rozuměl, ale něco jiného, než jsme
říkali. Raději se zeptáme: „Co jsi mi rozuměl?“
autor
© Mgr. Věra Strnadová vera.strnadova@seznam.cz
Toto desatero je také ke
stažení ve formátu *.PDF
S tímto článkem souvisí i 10 obvyklých
omylů o ohluchlých osobách
««« Předchozí text: Desatero komunikace s pomocí tlumočníka znakového jazyka Následující text: Novinky z Helpnetu 4. 9. 2011 »»»
Ladislav Kratochvíl | 29. 8. 2011 Po 23.31 | Komunikace, Sluch | trvalý odkaz | tisk | 3186x
Sdílet |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz