Věra Strnadová (57) je laureátkou ceny Olgy Havlové za rok 2011. V šesti letech přišla o sluch a přestože je v invalidním důchodu, prakticky se nezastaví. Pět let byla prezidentkou Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel (ASNEP), kde nyní vede legislativní komisi a angažuje se v oblasti skrytého titulkování, napsala řadu knížek, přednáší, pozdě do noci sedává u počítače… Na koníčky jí nezbývá čas. U knížky, kterou otevře před spaním, vyčerpáním usne.
Sluch jsem začala ztrácet v šesti letech po nemoci, a tu dobu si
pamatuji. Tehdy v padesátých létech jsme televizi neměli, poslouchali jsme
rádio. Písničky, hudbu, pohádky… Protože jsem měla zkušenost se
„zvukovým" světem a existuje i sluchová paměť a sluchová fantazie, tak
si i po ztrátě sluchu dovedu zvuky vybavit. Vědomě, ale někdy se
i vynoří mimovolně. A ve snech komunikační bariéry nemám, takže
v nich asi ještě slyším.
Žijeme ve stejném světě, jen jej jinak vnímáme. Proto jinak nejen
komunikujeme, ale i trochu jinak se chováme. Nepoučenému slyšícímu
člověku může připadat neverbální projev hluchého člověka
nepochopitelný, divný, „nenormální". Ve skutečnosti jde o projevy zcela
normální, protože jsou vynuceny jinými životními podmínkami. Objevily by
se zákonitě u každého, kdo se musí obejít bez sluchu.
Obecně by se to dalo shrnout tak, že místo sluchu používáme zrak.
Nedostáváme automaticky informace o dějích a změnách v prostředí mimo
zorné pole, a tak se častěji rozhlížíme. Také potřebujeme, aby se na
nás člověk, se kterým hovoříme, stále díval. Odvrácení pohledu druhé
osoby pro nás znamená nezájem o pokračování hovoru. Neslyšící lidé
dávají před mluvením různé kontaktní signály, aby se na ně druhý
člověk podíval. Je to třeba dotek na paži, který je mezi neslyšícími
neznámými lidmi běžným neosobním signálem, ale slyšící lidé na to
nejsou zvyklí.
Díky tomu, že jsem před ztrátou sluchu měla zkušenost s mluveným
jazykem a ztráta sluchu byla postupná, tak jsem se naučila spontánně
odezírat. To byl také důvod, proč se na mou ztrátu sluchu přišlo
později. Plnila jsem příkazy dospělých, když jsem viděla, že na mne
mluví a když jsem jim porozuměla. Pokud na mne ale mluvili, když jsem se na
ně nedívala, nereagovala jsem a považovali mne za neposlušnou. Sama jsem si
ani neuvědomovala, že přestávám slyšet, byla jsem malá a neměla jsem to
s čím porovnávat. Ztráta sluchu byla zjištěna až náhodou při jedné
lékařské prohlídce.
Ne každý se může naučit odezírat. Musí k tomu být určitá kombinace
vloh a příležitost k trénování – a samozřejmě i znalost jazyka.
Právě podmínka znalosti jazyka je překážkou pro ty, kteří se
neslyšící již narodili. I kdyby technicky zvládli odezírání perfektně,
pokud neznají jazyk, není jim odezírání moc platné. Když nebudete
ovládat třeba maďarštinu, tak vám taky nebude nic platné, když ji budete
slyšet. Vlastně jsem měla štěstí v neštěstí, že jsem se naučila
mluvu a jazyk ještě předtím, než jsem ohluchla. Odezírání je po
technické stránce velmi složitá myšlenková činnost, která vyžaduje
určité vnitřní předpoklady a vnitřní i vnější podmínky, z nichž
mnohé jsou proměnlivé a nemůžeme je sami ovlivnit. Například záleží na
světle, na vzdálenosti, ale i na tom, zda nejsem unavená nebo rozčilená.
Také každý člověk mluví jinak a od některých lidí se nedá odezírat
vůbec. Zkušenosti, potíže a nástrahy při odezírání jsem popsala ve
dvousetstránkové knize „Hádej, co říkám".
Vlastně jsem chtěla pomoci lidem slyšícím, aby nám, kteří
neslyšíme, lépe porozuměli. Česká unie neslyšících v roce 1994 moji
brožurku „Potom ti to povíme“. Ten název nebyl náhodný, je to věta,
kterou každý neslyšící člověk nenávidí, je-li ve společnosti
slyšících a marně se dožaduje sdělení, čemu se ostatní smějí nebo
o čem se baví. Většinou mu řeknou: „To není nic důležitého, potom ti
to povím". Ujišťuji vás, že mi to nestačí. Nepotřebuji to vědět potom,
ale tady a teď. A že je obsah „nedůležitý"? Pro mne je důležité být
aktivním účastníkem toho setkání, povídat a smát se spolu s ostatními,
nejen tam být jako pes, kterého vzali s sebou.
Nejraději mám druhou v pořadí, nazvanou „Jaké je to neslyšet“. Je
to dost osobní výpověď o vnímání a prožívání světa kolem mne bez
možnosti slyšet zvuky. Navíc je to dnes vlastně již historickým
zachycením situace u nás před patnácti lety, kdy jsme neměli technické
vymoženosti, jaké máme nyní. Skrytých titulků v televizi bylo tehdy jako
šafránu, neměli jsme možnost posílat si na dálku krátké textové zprávy
prostřednictvím mobilů a neznala jsem v té době nikoho, kdo by měl doma
internet. A bylo strašně ponižující pořád někoho prosit
o zprostředkování telefonátu.
Když mi bylo devatenáct, tak nás bylo hodně, kteří jsme pro svou
organizaci pracovali zdarma. Neslyšící lidi v naší komunitě uvítali
hlavně to, že jsem ovládala češtinu a mohla jsem pro ně něco napsat nebo
vyřídit. Neměli jsme ještě žádný distribuční systém tlumočníků,
žádné centrum, které by tlumočení zprostředkovalo a dostat tlumočníka
bylo složitější. Obraceli se na mne proto i v soukromých záležitostech
a mně nepřišlo zatěžko někomu pomáhat. Připadalo by mi nemorální něco
za to chtít nebo přijmout. Tak jsem prostě zůstala u dobrovolnické
činnosti.
Monitoruji kvalitu skrytých titulků při vysílání. Pokud mi autoři
skrytých titulků, které na chyby upozorním, pošlou vysílací soubor
pomáhám je opravovat. I můj manžel dělá skryté titulky, takže jsem
zasvěcena do tajů jejich tvorby, navíc mám na to doma potřebné vybavení a
vedle sebe profesionálního titulkáře, který mi poradí v technických
aspektech. Díky tomu mohu dělat i supervizi začínajících autorů
skrytých titulků nebo jejich školení. Společně s manželem jsme
o tvorbě skrytých titulků napsali knihu.
Stát by se měl postarat o občany, kteří potřebují pomoc. Například
zajistit jim různé služby. Když to nedovede a jeho činnost suplují různá
občanská sdružení, pak by jim stát alespoň měl činnost umožnit,
podpořit je tak, aby mohly existovat, fungovat a poskytovat sociální služby
svým klientům. Jde o služby tlumočnické, přepisovatelské, poradenské a
podobně. Tyto sociální služby je potřeba také zaplatit. Z čeho to mají
platit nestátní neziskové organizace? A z něčeho se také musí platit
nájem místností, topení, elektřina a různé služby umožňující chod
organizace. Považuji za neetické, že se o to stát málo stará a podmínkou
finanční spoluúčasti nutí pracovníky organizací, aby se stali
profesionálními žebráky: musejí obcházet různé podnikatele, a prosit
o milodary na činnost organizace, namísto aby ten čas věnovali své práci
a svým klientům.
Pro lidi, kteří v dospělosti náhle přišli o sluch, jsem napsala
knížku „Jak se úspěšně vyrovnávat se ztrátou sluchu". Najdou v ní
inspiraci, jak se mohou v nové životní situaci zařídit. Na absenci sluchu
jako takovou si člověk po čase zvykne, avšak se situacemi, které jsou
s tím spojeny, se musí vyrovnávat neustále. Vždy se totiž vynoří
nějaký další problém, který jste nečekali a musíte použít svůj
důmysl, jak novou, dosud neznámou situaci a překážku vyřešit či obejít.
Ztráta sluchu vám poněkud přehodí žebříček hodnot. Naučí vás vidět
život z trochu jiné perspektivy, vnímat to, čeho jste si předtím
nevšímali. A prověřuje mezilidské vztahy, které se mohou jevit
složitější vinou frustrující komunikační bariéry. A některých věcí
se pochopitelně musíte vzdát. Ale nejdůležitější je poznatek, že
i přesto můžete žít plnohodnotný život.
autorka: Irena Šatavová foto: Jaroslav Winter zdroj: Dobré zprávy, Časopis Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové, ročník 3 (2011): č. 2 – červen. |
««« Předchozí text: Upgrade na procesor Nucleus 5 z pohledu uživatele KI Následující text: Příklad přehledných informací v MHD Praha »»»
Ladislav Kratochvíl | 1. 7. 2011 Pá 01.07 | Různé | trvalý odkaz | tisk | 2162x
Sdílet |
|
Stranovzhled Kráťa 8/2003. Změna koncepce 5/2006. Změna na redakční systém RS2 2008.
optimalizace PageRank.cz
Článek je to velice pěkně napsaný! Paní Strnadové gratuluji k ocenění Cenou Olgy Havlové, kterou si ji plně zaslouží. Doplním zde i link na činnost komise, ve kterém jsem nějaký čas také S Věrou spolupracovala, pracovala jsem na kontrolách titulků. Zkušenosti lidí se sluchovým postižením souhlasí i s mými zkušenostmi. Například tuto větu: „Potom Ti to povím …“ jsem také velmi nenáviděla a lomcoval se mnou vztek a bezmocnost.
Link na činnost komise s historií: