Výsledky testování bezbariérovosti v bankách z hlediska osob s postižením sluchu. Hodnocení je jako pomocí známek ve škole (1 je nejlepší, 5 je nejhorší).


Warning: include(pripojeni.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 29

Warning: include(pripojeni.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 29

Warning: include() [function.include]: Failed opening 'pripojeni.php' for inclusion (include_path='.') in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 29

Průměry bank ze všech krajů


Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'apache'@'localhost' (using password: NO) in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 51

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 51

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 54
Známky jako ve škole
Česká spořitelna a. s.
Era poštovní spořitelna a. s.
Ge Money Bank a. s.
Komerční banka a. s.
Raiffeisenbank a. s.
UniCredit Bank Czech Republic a. s.


Bodové hodnocení (0-20) bezbariérovost (%)
Era poštovní spořitelna a. s. 18
 
  90%
Česká spořitelna a. s. 14
 
  70%
Raiffeisenbank a. s. 10
 
  50%
UniCredit Bank Czech Republic a. s. 10
 
  50%
Komerční banka a. s. 9
 
  47%
Ge Money Bank a. s. 8
 
  45%




Výpisy podle jednotlivých krajů


Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'apache'@'localhost' (using password: NO) in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 169

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 169

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 170


Banka bez bariér očima ohluchlého

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'apache'@'localhost' (using password: NO) in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 181

Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 181

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /domains1/lt622300/public/www/banka-bez-barier/vypis.php on line 184

Banka bez bariér očima ohluchlého

Přístup k přepážce

V malých pobočkách nebývají vyvolávací čísla. Jsou tam třeba 3 přepážky v chráněné zóně, která začíná u vchodu a její začátek je od přepážky vzdálen asi 6 metrů. Když zrovna nejsou v pobočce klienti, je na přepážce volno, ale pracovník⁄ce si něco dělá. Nejde tedy poznat, jestli má přepážka otevřeno, či zavřeno.

V těchto případech bych uvítal cedulku "přepážka otevřená" (když mohou být a bývají cedule "přepážka zavřena"). Bylo mi totiž hloupé volat přes celou pobočku: "Můžu k vám?" Nevím totiž, jaký je v okolí rámus, jak hlasitě mluvím a nechtěl jsem "řvát přes celou pobočku" takže jsem zbytečně čekal, až pracovník/ce zvedne zrak, abych se zeptal. Ani to však nebylo zcela "friendly", protože pracovník/ce místo kývnutí často něco řekli (víc. slov) a měli něčím (třeba květinou) zakrytý obličej. Oni samozřejmě v tu chvíli nevěděli, že neslyším, protože to není vidět, jako jiná postižení (bílá hůl, vozík, berle).

Komunikace

V bankách většinou nechybí vstřícnost. pouze v zhruba deseti procentech dokonce odmítli komunikovat (Komerční banka v Praze na Karlově náměstí a GE Money bank v Ústí nad Labem - Náměstí Míru). Problém však vidím v tom, že komunikovat neumějí. Pracovníci za přepážkami se pravděpodobně setkali s někým s postižením sluchu poprvé v životě a nevěděli jak na to, i když to na sobě nedali znát. Často si na psaní vzali malý papírek, což hned zkraje působí jako "tady se moc psát nebude", navíc na malý papírek lidé píší drobným písmem a kdo nemá dobrý zrak, mívá potíže s přečtením (pokud samozřejmě nejde o nějaký jeden údaj - číslo, tři slova). Vzít si na pětiminutový a delší rozhovor malý papírek by se dalo přirovnat k vaření. Je to jako chtít dělat chlebíčky z rohlíku. Z rohlíku se dělají jednohubky a papírek je rovněž taková "údajová jednohubka". Když psát rukou a ne na monitoru, zvolit formát A4.

Psaní na papír však zdržuje tak, že se píše "vzhůru nohama", pak se papír otočí, čte se, a teprve potom lze reagovat. Něco jde samozřejmě číst i "vzhůru nohama", ale ne vždy (velikost písma, čitelnost) a u leváků téměř nikdy, protože napsané zakrývají píšící rukou.

I psaní na monitoru má však záludnosti. Na 15“ monitoru se špatně čte ze vzdálenosti větší, než dejme tomu 2,5 metru i když se psaní zvětší, protože se pak vejdou na řádek jen tři slova. Bylo by tedy děsně prima, kdyby byly přepážky označeny piktogramy s mezinárodním symbolem (přeškrtnuté ucho) a na takto označených přepážkách by byli pracovníci, kteří by byli například zdatní v psaní na klávesnici a byl tam monitor nejdále dejme tomu 1,5 metru od klienta. Monitor blízko na nějaké přepážce snad téměř všude v pobočkách byl a vyhlížel jsem si i takové přepážky, avšak často jsem se dostal k přepážce, kde byl daleko. A tam bych měl se čtením potíže.

Jak by se mi to líbilo

pobočky s vyvolávacími čísly

Přijdu na pobočku, v automatu na čísla je kromě "hypotéční úvěr, bezhotovostní operace, etc." Symbol ucha (měli v České spořitelně v Ústí nad Labem) a jsem vyvolán k přepážce, kde se komunikuje s osobami s postižením sluchu (blízko monitor, zdatný písař/ka na klávesnici - když ne eSctibe - plnohodnotná komunikace) a je jedno, jestli chci projednat půjčku, založení účtu, či cokoli.

pobočky bez číselného vyvolávání

Přijdu do pobočky, uvidím přepážku označenou piktogramem ucha, počkám, až u ní bude volno a jdu tam. V případě, kdy nejsou na pobočce klienti, je taková přepážka označena "otevřeno". Ve chvíli, kdy oznámím, že neslyším a potřebuji psát (chodili by tam i slyšící klienti), automaticky natočit monitor (nemuset to několikrát opakovat) a blízko monitor, zdatný písař/ka na klávesnici - když ne eSctibe - plnohodnotná komunikace, spustit fextovy editor a zeptat se na vhodnou velikost písma, jako to udělali v Era Poštovních spořitelnách v Kladně a v Praze (Spálená 3)

Mé hodnocení testovaných bankovních poboček

(nejde o hodnocení podle cen bankovních produktů a služeb, nýbrž o bezbariérovost pro osoby se sluchovým postižením)

1. Era Poštovní spořitelna (mají eScribe=plnohodnotná komunikace a psali mi na monitoru) dlouho (ale fakt dlouho) nic
2. Česká spořitelna
3. Unicredit Bank, Raiffeisen Bank
4. Komerční banka, GE Money Bank (kde mi dokonce odmítli psát)

Proč je z mého pohledu suveréně nejlepší Era Poštovní spořitelna

Osobně v institucích (nejen bankách) nehledím až tak na to, jestli jsem okamžitě a rychle odbaven. To je na druhém místě. Na prvním je kvalita komunikace a kvůli tomu, abych měl kompletní informace velmi rád počkám (v Era jsem ani nemusel čekat – ale asi hodně záleží, kdy se přijde).

A kvalita komunikace je právě v Era Poštovní spořitelně velmi kvalitní. Jednak mají eScribe (eScribe - slova jsou přenášena ze vstupního zařízení přes internet do sluchátek přepisovatele, jenž přepisuje, co slyší. Přepisovatel může být třeba na druhém konci planety, nebo doma v Horní Lhotě.), což je zcela plnohodnotná komunikace a také i na pobočkách, kde eScribe nemají, mi psali na monitor.

Žádné krátké poznámky,ani holé věty, ale zcela vše, takže jsem úplně zapomínal, že neslyším. Zejména, když mi psala klientská pracovnice v pobočce Era Poštovní spořitelny ve Spálené ulici v Praze Pavlína Láryšová, která mi napsala během tak dvacetiminutového jednání deset stran ve Wordu.



Ladislav Kratochvíl autor a provozovatel www.kochlear.cz, stránek osob se sluchovým postižením.
Tyto stránky byly vybrány Národní knihovnou ČR jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví.
Stránky jsou archivovány několikrát ročně a jejich záznam je součástí České národní bibliografie a katalogu NK ČR.



NAHORU